Weronika Migdał,
Uniwersytet Śląski
Uniwersytet Śląski
Cele ogólne: Zapoznanie uczniów z kulturą wieku osiemnastego prezentowaną we współczesnym filmie
Cele operacyjne: Konfrontacja historycznej wiedzy uczniów z
historiami przedstawionymi w filmach.
Uczeń powinien:
1. umieć wskazać filmy prezentujące osiemnasty wiek , 2. wiedzieć w jaki sposób wiek oświecenia prezentowany jest w filmie współczesnym,
3. potrafić wytłumaczyć, jakie postaci i dlaczego inspirują reżyserów do realizacji filmów,
4. znać profile wybranych twórców wieku oświecenia,
5. umieć wskazać powód popularności omawianych filmów,
6. swobodnie dokonywać analizy filmu pod kątem zawartości historycznej,
7. wyciągnąć wnioski na podstawie poznanych faktów,
8. ćwiczyć współpracę w grupie.
Metody nauczania:
1. Praca z fragmentami filmów oraz ich analiza.
2. Samodzielne uprzednie zapoznanie się z filmami.
3. Rozmowa i dyskusja
4. Praca samodzielna: prezentacja filmu
5. Praca grupowa – rozwiązywanie krzyżówki
1. umieć wskazać filmy prezentujące osiemnasty wiek , 2. wiedzieć w jaki sposób wiek oświecenia prezentowany jest w filmie współczesnym,
3. potrafić wytłumaczyć, jakie postaci i dlaczego inspirują reżyserów do realizacji filmów,
4. znać profile wybranych twórców wieku oświecenia,
5. umieć wskazać powód popularności omawianych filmów,
6. swobodnie dokonywać analizy filmu pod kątem zawartości historycznej,
7. wyciągnąć wnioski na podstawie poznanych faktów,
8. ćwiczyć współpracę w grupie.
Metody nauczania:
1. Praca z fragmentami filmów oraz ich analiza.
2. Samodzielne uprzednie zapoznanie się z filmami.
3. Rozmowa i dyskusja
4. Praca samodzielna: prezentacja filmu
5. Praca grupowa – rozwiązywanie krzyżówki
Pomoce dydaktyczne:
1. Opisywane filmy
2. Rzutnik
3. Brystole oraz flamastry
Czas: 45 minut
1. Temat zakłada cykl 3 zajęć
2. Zajęcia pierwsze zakładają:
- Sprawdzenie obecności i zapoznanie uczniów z tematem i
celem zajęć.
- Jaką role spełnia w życiu uczniów film? Czy lubią oglądać
filmy edukacyjne? Jakie filmy
przyciągają ich przed ekran ? Co powinien zawierać film edukacyjny by przykuł
ich uwagę? Czy filmy komercyjne mogą edukować? Dyskusja.
- Gra skojarzeniowa uczniów o
oświeceniu, weryfikacja ich stereotypów i spostrzeżeń
- Przypomnienie podstaw wieku
oświecenia
- Przybliżenie historii 3 filmów „ Zatrute pióro” „ Amadeusz” oraz
„Duchy Goi” a także nakreślenie znajdujących się tam postaci i twórców.
- Zadanie pracy domowej, podział
uczniów na grupy. Pracą domową jest
obejrzenie jednego z 3 filmów, uprzednio wylosowanego pod kątem historycznym
oraz wybór paru uczniów którzy przygotują 5 minutową werbalną prezentację z
użyciem dowolnych materiałów pomocniczych, która przedstawi fabułę filmu
3. Zajęcia drugie zakładają:
- Sprawdzenie obecności i przypomnienie
celu zajęć
- Prezentacja przez wybranych
uczniów filmów
- Projekcja fragmentów wybranych
przez nauczyciela, na które należy zwrócić uwagę i które przedstawiają ciekawe
zagadnienia
- Omówienie wybranych fragmentów
pod kątem prezentacji wybranych twórców. Konfrontacja prawdy historycznej z tą
zawarta w filmach. Omówienie fenomenu filmów
- Dyskusja z uczniami, wspólne
podsumowanie
4. Zajęcia trzecie zakładają:
- Sprawdzenie obecności
- Praca uczniów w grupach.
Rozwiązywanie krzyżówki przygotowanej przez Prowadzącego o haśle
OŚWIECENIE nawiązującej do tła
historycznego przedstawianego w filmach, głównych postaci oraz omawianych zagadnień
- Podsumowanie cyklu. Rozmowa z
uczniami z której powinno wyniknąć:
- Co wzbudza zainteresowanie
twórców tematyką oświecenia,
- Co w takich filmach atrakcyjne
jest dla odbiorcy,
- Czy takie filmy mogą edukować?
- Jak bardzo wierne są historii,
przywołanie przykładów z zajęć wraz z nabyta wiedzą,
- Co uczniów jako odbiorców
przyciąga do takich filmów,
- Co zapamiętali podczas
oglądania i analizy filmów? Co utkwiło
uczniom w pamięci i dlaczego, za pomocą jakich środków został osiągnięty taki
efekt?
- Czy jest to atrakcyjna forma nabywania
wiedzy zachęcająca do konfrontacji z prawdą i poszukiwań historycznych ?
- Podziękowanie za wspólną pracę,
wprowadzenie ciekawostek w postaci zasugerowania innych filmów już do osobistej
analizy. Jak np. film „ Przygody Barona Munchausena” jako wariacja
fantastyczna na temat oświecenia i mitu
osoby Barona
Ten komentarz został usunięty przez autora.
OdpowiedzUsuńKonspekt jest świetnie przygotowany. Esencjonalny, konkretny, inspirujący. Wystarczy rzut oka - i już wiadomo, czy chce się to zrobić z uczniami, czy nie. Pozostają jedynie drobny szlif językowy i retusz.
OdpowiedzUsuń