Wiek oświecenia w kinie



Weronika Migdał,
Uniwersytet Śląski

Cele ogólne: Zapoznanie uczniów z kulturą wieku osiemnastego prezentowaną we współczesnym filmie
Cele operacyjne: Konfrontacja historycznej wiedzy uczniów z historiami przedstawionymi w filmach.
Uczeń powinien:
1. umieć wskazać filmy prezentujące osiemnasty wiek  ,                                                                                 2. wiedzieć w jaki sposób wiek oświecenia prezentowany jest w filmie współczesnym,
3. potrafić wytłumaczyć, jakie postaci i dlaczego inspirują reżyserów do realizacji filmów,
4. znać profile wybranych twórców wieku oświecenia,
5. umieć wskazać powód popularności omawianych filmów,
6. swobodnie dokonywać analizy filmu pod kątem zawartości historycznej,
7. wyciągnąć wnioski na podstawie poznanych faktów,
8. ćwiczyć współpracę w grupie.

Metody nauczania:
1. Praca z fragmentami filmów oraz ich analiza.
2. Samodzielne uprzednie zapoznanie się z filmami.
3. Rozmowa i dyskusja
4. Praca samodzielna: prezentacja filmu
5. Praca grupowa – rozwiązywanie krzyżówki

Pomoce dydaktyczne:
1. Opisywane filmy
2. Rzutnik
3. Brystole oraz flamastry

Czas: 45 minut


1. Temat zakłada cykl 3 zajęć
2. Zajęcia pierwsze zakładają:
- Sprawdzenie obecności i zapoznanie uczniów z tematem i celem zajęć.
- Jaką role spełnia w życiu uczniów film? Czy lubią oglądać filmy edukacyjne?  Jakie filmy przyciągają ich przed ekran ? Co powinien zawierać film edukacyjny by przykuł ich uwagę? Czy filmy komercyjne mogą edukować? Dyskusja.
- Gra skojarzeniowa uczniów o oświeceniu, weryfikacja ich stereotypów i spostrzeżeń
- Przypomnienie podstaw wieku oświecenia
- Przybliżenie historii  3 filmów „ Zatrute pióro” „ Amadeusz”  oraz  „Duchy Goi” a także nakreślenie znajdujących się tam postaci i twórców.
- Zadanie pracy domowej, podział uczniów na  grupy. Pracą domową jest obejrzenie jednego z 3 filmów, uprzednio wylosowanego pod kątem historycznym oraz wybór paru uczniów którzy przygotują 5 minutową werbalną prezentację z użyciem dowolnych materiałów pomocniczych, która przedstawi fabułę filmu
3. Zajęcia drugie zakładają:
- Sprawdzenie obecności i przypomnienie celu zajęć
- Prezentacja przez wybranych uczniów filmów
- Projekcja fragmentów wybranych przez nauczyciela, na które należy zwrócić uwagę i które przedstawiają ciekawe zagadnienia
- Omówienie wybranych fragmentów pod kątem prezentacji wybranych twórców. Konfrontacja prawdy historycznej z tą zawarta w filmach. Omówienie fenomenu filmów
- Dyskusja z uczniami, wspólne podsumowanie
4. Zajęcia trzecie zakładają:
- Sprawdzenie obecności 
- Praca uczniów w grupach. Rozwiązywanie krzyżówki przygotowanej przez Prowadzącego o haśle OŚWIECENIE  nawiązującej do tła historycznego przedstawianego w filmach, głównych postaci  oraz omawianych zagadnień
- Podsumowanie cyklu. Rozmowa z uczniami z której powinno wyniknąć:
- Co wzbudza zainteresowanie twórców tematyką oświecenia,
- Co w takich filmach atrakcyjne jest dla odbiorcy,
- Czy takie filmy mogą edukować?
- Jak bardzo wierne są historii, przywołanie przykładów z zajęć wraz z nabyta wiedzą,
- Co uczniów jako odbiorców przyciąga do takich filmów,
- Co zapamiętali podczas oglądania i analizy filmów?  Co utkwiło uczniom w pamięci i dlaczego, za pomocą jakich środków został osiągnięty taki efekt?
- Czy jest to atrakcyjna forma nabywania wiedzy zachęcająca do konfrontacji z prawdą i poszukiwań historycznych ?
- Podziękowanie za wspólną pracę, wprowadzenie ciekawostek w postaci zasugerowania innych filmów już do osobistej analizy. Jak np. film „ Przygody Barona Munchausena” jako wariacja fantastyczna  na temat oświecenia i mitu osoby Barona


2 komentarze:

  1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  2. Konspekt jest świetnie przygotowany. Esencjonalny, konkretny, inspirujący. Wystarczy rzut oka - i już wiadomo, czy chce się to zrobić z uczniami, czy nie. Pozostają jedynie drobny szlif językowy i retusz.

    OdpowiedzUsuń