W ostatni czwartek o godzinie 16.30 rozpoczęło się drugie z
kolei spotkanie doktoranckiego Koła Oświeconych UŚ. Początkową część zebrania
wypełniła dyskusja nad złożonymi przez członków koła propozycjami tematów wystąpień
i streszczeniami referatów na czerwcową konferencję Świat bliski i świat
daleki… Po wysłuchaniu uwag i sugestii opiekuna naukowego dr hab. Bożeny
Mazurkowej rozpoczęliśmy drugą część spotkania. Zgodnie z wcześniej przyjętym
planem wysłuchaliśmy wystąpienia Weroniki Koceli na temat odwołań do ludzkich emocji
w wybranych, polskojęzycznych poradnikach medycznych z XVIII wieku.
Autorka zwróciła uwagę, iż kwestią wpływu uczuć na zdrowie
człowieka po raz pierwszy bliżej zajęto się właśnie w epoce oświecenia, co
wpisywało się w szerszą perspektywę ówczesnych tendencji filozoficznych i
kulturowych. Jednej z przyczyn zmiany sposobu myślenia medyków o metodach i
efektach leczenia było dostrzeżenie zależności między zdrowotnym stanem
społeczeństwa a pomyślnością państwa. Jednak, jak stwierdziła referentka, problem powiązań fizycznej kondycji chorego z
jego emocjami oraz psychiką był stosunkowo rzadko podejmowany w dawnych
poradnikach. Analogiczną tendencję autorka zilustrowała, omawiając wybrane
druki osiemnastowieczne, w których porady lekarzy (zgodnie z nadrzędnym
przeznaczeniem publikacji) dotyczyły głównie objawów i metodach leczenia
chorób, a także zapobiegania konkretnym dolegliwościom. Referentka zwróciła również
uwagę na podejmowany w poradnikach medycznych problem oddziaływania
emocjonalnego stanu lekarza na pacjenta i proces jego leczenia. W końcowej
części wystąpienia zawarła spostrzeżenia dotyczące roli, jaką w kreowaniu pochlebnego
wizerunku autorów charakteryzowanych poradników, a tym samym w umacnianiu ich
autorytetu naukowego, odgrywały przedmowy kierowane przez nich do czytelników.
W dyskusji nad tym wystąpieniem pytania i sugestie uczestników
spotkania koncentrowały się między innymi wokół zagadnień dotyczących
frekwencji poradników medycznych wśród dawnych druków, funkcji przedmów w tego
rodzaju poradnikach, a zwłaszcza technik perswazyjnych, które miały podnosić
rangę i naukowy charakter zawartej w nich wiedzy.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz