Ostatnie przygotowania do przyjęcia uczestników przed Salą Rady Wydziału Filologicznego UŚ
Konferencję otworzyli (od lewej): dyrektor Instytutu Nauk o Literaturze Polskiej im. Ireneusza Opackiego, prof. zw. dr hab. Krzysztof Kłosiński, prodziekan ds. rozwoju i promocji, prof. zw. dr hab. Marian Kisiel, prof. Jacek Wójcicki z Instytutu Badań Literackich Polskiej Akademii Nauk i opiekun naukowy Koła Oświeconych UŚ dr hab. Bożena Mazurek.
Konferencję zaszczycili swoją obecnością również inni pracownicy naszego wydziału, między innymi dr Krystyna Koziołek z Zakładu Dydaktyki Literatury Polskiej (pierwsza z prawej)
Konferencja w toku...
Nasza przewodnicząca - Małgosia Marcinkowska
I pora na chwilę przerwy: prof. Jacek Wójcicki i dr hab. Bożena Mazurek
Więcej zdjęć z tej naukowej imprezy znajduje się na naszym facebookowym profilu. Równocześnie pragniemy serdecznie podziękować wszystkim którzy przybyli na naszą konferencję, wspierali nas swą wiedzą i radą.
Młodzi, Oświeceni i Nowocześni
Młodzi, Oświeceni i Nowocześni
18 maja 2012 r. na Wydziale Filologicznym
Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach odbyła się ogólnopolska, interdyscyplinarna
Konferencja Studenckich Kół Naukowych:
Utile dulci. Wiek XVIII (nie tylko) w szkole. Historia – literatura – kultura –
sztuka, zorganizowana przez członków i naukowego opiekuna Koła Oświeconych
UŚ.
Temat konferencji inspirował pasjonatów
XVIII wieku do dyskusji nad różnorodnymi sposobami i metodami zaciekawienia
współczesnego odbiorcy (młodego i dorosłego) epoką traktowaną przez badaczy
jako niezwykle ważny obszar rodzimego dziedzictwa kulturowego, a zarazem próg naszej współczesności.
Uczestników
powitał Prodziekan Wydziału Filologicznego UŚ prof. zw. dr hab. Marian Kisiel i
Dyrektor Instytutu Nauk o Literaturze Polskiej im. Ireneusza Opackiego, prof. zw.
dr hab. Krzysztof Kłosiński.
Przed
wystąpieniami referentów na zaproszenie Koła Oświeconych UŚ wykład gościnny
wygłosił prowadzący później obrady prof. IBL PAN dr hab. Jacek Wójcicki. Mówiąc
O pozornej współcześnie znajomości
polszczyzny XVIII wieku, podkreślił, że interpretację dzieł oświeceniowych
winno poprzedzać gruntowne poznanie tekstów konkretnych autorów i obowiązujących
wtedy norm językowych, czego w pełni nie zapewnia słownik Samuela Lindego.
W porannym
bloku obrad w wystąpieniach o charakterze przekrojowym referenci objęli
refleksją różne aspekty XVIII-wiecznej rzeczywistości. Małgorzata Marcinkowska
(UŚ) interesująco przybliżyła spojrzenie poetów na upływający czas: historię,
trwanie i przemijanie. Kaja Szymańska (UJ) przedstawiła główne założenia i
społeczne funkcje angielskiej sztuki konwersacji na łamach „Spectatora” –
ważnego periodyku XVIII w. O „gorączce wynalazków”, służących rozwojowi nauki, rozrywce
i opisywanych w literaturze mówiła Martyna Łapińska (UMK). Monika Banasik i
Natalia Krzemień (UŚ) poświęciły uwagę organizacji i reformie polskiego
szkolnictwa XVIII w. oraz ówczesnym metodom i zakresowi nauczania. Przy żywych
reakcjach audytorium Dawid Kliś (UŚ) zaprezentował porady medyczne dla
oświeceniowych literatów i uczonych oraz odwołania do przypadłości zdrowotnych
w listach ludzi pióra tego czasu.
Duże zaciekawienie
wzbudził panel literatury erotycznej i masońskiej, świadczący o znakomitym
warsztacie naukowym oraz wysokiej
kulturze mówienia młodych referentów o ludzkiej seksualności, o zagadnieniach i
tematach z kręgu obyczajowego i społecznego „tabu”. Przemysław Kuliński
(UMK) zajął się obecnością libertynizmu
w programach nauczania oraz twórczością i recepcją dzieł Rétifa de la
Bretonne. Berenika Palus (UWr.) przedstawiła intrygujące szczegóły biografii ekscentrycznej
Marii Teresy Tyszkiewiczowej, Patrycja Fiuk (UŚ) mówiła o udziale kobiet w
lożach masońskich, a społeczny awans prostytutek w Polsce XVIII w. przybliżyła Anna
Krosny (UŚ). Poezją poświęconą kobiecym piersiom oraz elementom damskiej mody
zajęły się Joanna Mazur i Kamila Rogowicz (UŚ), a Szymon Piotr Dąbrowski (UŚ)
skupił uwagę na rozumieniu i ujmowaniu sodomii w polskiej poezji erotycznej.
Popołudniowe referaty poświęcone były oświeceniowym
księgom. Refleksje nad Diabłem w swojej
postaci Jana Bohomolca – zabobonami i ludowymi wyobrażeniami szatana, przedstawiła
Kamila Adaszewska (UMK). Dydaktyczny potencjał Dziennika podróży Augusta Moszczyńskiego i kulturotwórczą rolą oświeceniowego
podróżopisarstwa omówiła Magdalena Partyka (UKSW). Literackimi konkursami w
Bibliotece Załuskich zajęła się Katarzyna Janczulewicz (UŚ). Strategie prasowej
reklamy poradników i książek medycznych naświetliła Bogusława Pużak (UŚ), a
Małgorzata Piecuch i Iwona Rak (UŚ) mówiły o kradzieżach ksiąg i ochronie
zasobów bibliotecznych.
W ostatniej części obrad wystąpienia studentów UŚ dotyczyły
fenomenu popularności XVIII w. we współczesnej kulturze masowej. Realia
oświeceniowe w głośnych filmach przedstawiła Weronika Migdał, kreacją bohatera-geniusza
w obrazach kinowych zajęła się Martyna Kowalewska, a wizje rewolucji
francuskiej w teatrze muzycznym omówił Marek Golonka.
W czasie
obrad dopełnionych ożywioną dyskusją zaprezentowano nowoczesne i twórcze
spojrzenia na wiek XVIII oraz interesujące pomysły na popularyzację różnych
aspektów Oświecenia przez zakładki internetowe, projekty lekcji, plakaty,
prezentacje multimedialne. Choć dla większości uczestników wystąpienia były
naukowym debiutem, w opinii prowadzącego obrady prof. IBL PAN dra hab. Jacka
Wójcickiego dojrzałość sądów, krytycyzm myślenia i pomysłowość referentów w
prezentacji poglądów sytuowały ich wypowiedzi na poziomie naukowego dyskursu
akademickiego. Referaty i dyskusje były interdyscyplinarną wymianą poglądów,
dotyczącą nie tylko literatury XVIII w. i jej obecności w szkole, ale także
popularyzacji różnych obliczy „wieku świateł” w mediach – w teatrze, filmie,
bibliotekach i reklamach.
Katowicka
konferencja dowiodła, że połączona z młodzieńczym entuzjazmem wiedza i erudycja
humanistów jest w pełni „przekładalna” na konkretne, twórcze realizacje w
praktyce szkolnej i szerzej – społecznej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz