Marek Golonka,
Uniwersytet Śląski
Uniwersytet Śląski
Czas trwania lekcji:
45
min.
Cele lekcji:
Poznawcze:
·
Słuchacze poznają najsłynniejsze
musicale, których fabuła związana jest z Oświeceniem;
·
Słuchacze zdobywają podstawowe
informacje o konwencji historii alternatywnej i najczęstszych celach uprawiania
tego rodzaju twórczości;
Kształcące:
·
Rozwijanie umiejętności odróżniania
prawdy historycznej od subiektywnej wizji twórcy;
·
Rozumienie mechanizmów, jakimi
rządzi się twórcza adaptacja wydarzeń historycznych;
Wychowawcze:
·
Rozwijanie szacunku dla prawdy
historycznej;
·
Rozwijanie świadomości, że każdy
opis historii jest formą rekonstrukcji, poszczególne formy opisu różnią się
jednak celem powstania i w związku z tym wiernością wobec pierwowzoru.
·
Rozwijanie zrozumienia dla celowych
zniekształceń prawdy historycznej
·
Rozwijanie zdolności krytycznej
oceny celów, w jakich artyści
przekształcają fakty historyczne.
Środki dydaktyczne:
·
Nagrania piosenek z musicali: The
Scarlet Pimpernel, Marie Antoinette, i Mozart L'Opera Rock;
·
Mapa myśli przedstawiająca proces
adaptacji scenicznej historycznych wydarzeń;
- Przywitanie ze słuchaczami
- Wstęp: kilka słów o ramach
czasowych i charakterze Oświecenia oraz o musicalach, które osadzone są w
tych realiach historycznych (Maria Antonina, The Scarlet Pimpernel,
Mozart!, Mozart L'Opera Rock) Zapowiedź emisji piosenki ze Szkarłatnego
kwiatu, związanej z szeroko rozpoznawanym elementem epoki
- Madame Guillotine –
piosenka rozpoczynająca 1. akt Szkarłatnego kwiatu
- Wyjaśnienie, co to jest
musical i dlaczego musicale zwykle są adaptacjami (książek, filmów, niemuzycznych przedstawień, oper, biografii
sławnych ludzi...). W związku z tym – dlaczego musicale osadzone w
realiach oświeceniowych są rzadkie w porównaniu z wiktoriańskimi i
dwudziestowiecznymi. Wiek XIX był złotym wiekiem powieści, więc dostarczył
o wiele więcej materiału do adaptacji, a w XX w. musical już istniał i
wielu kompozytorów pisało o współczesnych sobie sprawach
- Wyjaśnienie, jakie elementy
wykorzystują twórcy, sięgając po realia z minionych epok – kluczem do
stworzenia dobrego dzieła jest odpowiednie połączenie zjawisk, faktów i
rekwizytów dawnych z nowymi, a przeszłe czasy są "światami" o
odpowiedniej dozie i obcości, i podobieństwa. Ważna uwaga: nawet historia
w podręcznikach jest rekonstrukcją, gdyż nie mamy pełnej wiedzy o
minionych epokach. Dla ilustracji puszczę piosenkę Wenn z Marii
Antoniny, w której królowa i inni uczestnicy maskarady w Paryżu w
przeddzień rewolucji dumają nad rolą, którą wyznaczył im los (mamy więc
element z epoki i ponadczasowy, świetnie zresztą zgrane)
- Uszczegółowienie
poprzedniego fragmentu - opowieść o różnych sposobach wykorzystywania
materiału dziejowego. Przedstawię trzy podejścia, każde związane z innym
musicalem: opowiadanie o prawdziwych wydarzeniach (fragment Mozarta),
łączenie prawdziwych wydarzeń z fikcją (fragment Marii Antoniny),
skupianie się na fikcji (fragment Szkarłatnego kwiatu). Prezentacja
każdego podejścia będzie miała następującą strukturę: opowieść o pomyśle,
na którym oparty jest dany musical – odtworzenie fragmentu – komentarz na
temat jego rzetelności historycznej (każdy musical dostanie 5 minut
"czasu antenowego" – 3 na piosenkę, 2 na wyjaśnienie).
- "Spojrzenie za
kulisy" – prezentacja i objaśnienie mapy myślowej z poradami Michaela
Kunze'a, niemieckiego dramaturga i twórcy słynnych musicali historycznych,
dotyczącymi przenoszenia na scenę wydarzeń historycznych
- Podsumowanie – dlaczego
twórcy szukają inspiracji w odległych czasach, w konkretnych epokach
historycznych? Dlaczego nie oddają wiernie realiów historycznych, faktów?
Czy i dlaczego mimo wszystko można im to przebaczyć?
Rozwinięcia:
- Oświecenie: mówi się o nim "wiek rozumu", "wiek filozofów" i faktycznie – była to epoka racjonalizmu i empiryzmu. Czołowi myśliciele europejscy głosili prymat rozumu, rozsądku i poznania płynącego z doświadczenia. Głosili hasła powrotu do natury – czyli pierwotnych praw i zasad, które zapewniały ludziom szczęście i bezpieczeństwo. Propagowanie idei praw człowieka i równości wszystkich ludzi wobec praw natury wiązało się niekiedy z kwestionowaniem istniejącego porządku społecznego, prawnego i obowiązującego systemu władzy, m.in. monarchii W niektórych państwach wybuchały prodemokratyczne rewolucje – przykładem Wielka Rewolucja Francuska, w której reprezentanci ludu przejęli władzę, ścięli króla i królową i w atmosferze terroru strzegli nowego porządku, stawiając na jego straży gilotynę.
- Musical: według Terry'ego Pratchetta "różni się od opery na tyle, że da się na nim zarabiać". Bardziej poważnie: musical to gatunek teatralny, łączący muzykę, dialogi, śpiew i taniec. W przygotowanej prezentacji będę zajmował się musicalami, w których wszystkie wymienione elementy są podporządkowane fabule, ale istnieją też musicale o innych priorytetach.
- Do podsumowania:
- Epoki historyczne to realia, o których ludzie słuchają z ciekawością i które nadają się do wykorzystania w bardzo różnych opowieściach. Czasami ich autorzy nie wychodzą poza efektowność kostiumową scenografii, kostiumów, charakteryzacji. Traktują fakty historyczne wybiórczo, by stworzyć atrakcyjną w odbiorze historię, która podoba się każdemu i nie skłania do żadnych dodatkowych przemyśleń. I nie ma w tym niczego złego – widzowie potrzebują dobrej, komercyjnej rozrywki w stylu Piratów z Karaibów. Bywa jednak i tak, że elementy fikcji, przejawiające się w świadomym i celowym zniekształcaniu faktów historycznych oraz danych biograficznych w odniesieniu do znanych postaci, służą przekazaniu ważnych, ponadczasowych prawd lub są formą domniemań na temat nieznanych bliżej okoliczności, które miały wpływ na wydarzenia ważne w przeszłości i oddziałujące na przyszłość, a zatem pośrednio także na czasy współczesne.
- Celem autora książki, filmu czy musicalu zawsze jest opowiedzieć dobrą – w różnych znaczeniach: interesującą, intrygującą, emocjonującą, wzruszającą, mądrą…– historię i temu celowi zawsze podporządkowane jest dysponowanie realiami historycznymi.
- Dokonywanie selekcji w doborze materiału historycznego (określonego typu realiów) nie jest oznaką braku szacunku dla prawdy dziejowej, choć w skrajnych przypadkach może mieć takie konsekwencje. Zazwyczaj jednak służy ukazaniu dziejów od nietypowej, zwykle „nieoficjalnej” strony. Może też wypływać z dążenia do osadzenia w realiach historycznych, w minionym czasie wciąż aktualnej historii, a zatem celem nadrzędnym jest wówczas eksponowanie ponadczasowego charakteru i wymiaru pewnych zdarzeń, przypadków, sytuacji, postaw, wyborów. „Okolicznością łagodzącą" przy ocenianiu twórców, którzy dzieła o minionym czasie w różnym stopniu nasycają fikcją, jest fakt że każda, ale to każda opowieść o przeszłości jest w pewnym stopniu jej autorską rekonstrukcją.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz