Uniwersytet Śląski
Idea wolnomularstwa do dziś wzbudza wiele kontrowersji wśród badaczy historii, myśli społecznej, a także literatury. W Polsce kwestia udziału przedstawicielek płci pięknej w lożach masońskich pojawiła się w 1768 roku. Zjawisko kobiecej masonerii zostało odnotowane na kartach osiemnastowiecznych źródeł literackich. Różne aspekty wizerunku sióstr masonek pojawiają się także w relacjach pamiętnikarskich, fragmentach kodeksów wolnomularskich, a także w utworach Muzy masońskiej. To właśnie siostry swobody wywalczyły prawo zaistnienia kobiet w lepszym świecie, opartym na ideach Mądrości, Siły i Piękna. Postępujące wyjście sióstr masonek z kryjówki, którą zajmowały, stojąc zawsze w cieniu swoich ojców, mężów i braci, pozwalało jednocześnie ocalić ich wizerunek w świadomości społecznej.
Nowalijki w świecie kobiecej masonerii
1. W 1713 roku tradycja historycznoliteracka
utrwaliła nazwisko pierwszej siostry-masonki Irlandki Elizabeth Aldworth, która była inicjowana do loży przez swego
ojca.
2. Loże adopcyjne były
organizacjami, w których to murach mężczyźni przyjmowali przedstawicielki płci
pięknej. Stowarzyszenia te głosiły ideały: wierności,
posłuszeństwa, szczerości, prawdomówności, a także dyskrecji. Rozwijały się tutaj także specyficzne formy życia
towarzyskiego, gdzie kobiety tworzyły nowy styl bycia i kulturę salonów.
Pierwszą lożą adopcyjną było zgromadzenie warszawskie „Dobroczynność” (1768 rok), które w swych murach gościło
przedstawicielki arystokracji, między innymi Annę Teresę Potocką, Izabelę
Czartoryską, a także Marię Teresę Tyszkiewiczową z domu Poniatowską, a także
Elżbietę Lubomirską.
3. Pierwiastek grozy, który
odczuwały kobiety, interesujące się działalnością masońską przejawiał się w
relacjach pamiętnikarskich. Hrabina Anna
Potocka z Tyszkiewiczów w swoim dzienniku notuje:
Paliła mnie ciekawość,
gdy mi drżącej z trwogi, opowiadano
o ciemnościach i płomieniach, przez jakie trzeba sobie
było torować drogę, o oknach, przez które trzeba było rzucać się w przepaść...o gwoździach, po których zmuszano stąpać.
4. Symbolika loży masońskiej:
Najważniejszym elementem stroju siostry-masonki jest fartuszek. Posiada on głęboki sens
symboliczny – uosabia pracę
wolnomularską, a także czystość
serca i niewinność charakteru. Jest pierwszym prezentem jaki uczennica
otrzymuje od swojej loży. Fartuszek utożsamiany bywa z symbolem równości Braci i Sióstr .
Kolejnym elementem stroju uczennicy loży są białe
rękawiczki. Mają one symbolizować czyste
ręce. Rękawiczka jest więc ściśle powiązana z ręką, która z kolei jest
symbolem wykonywania pracy. „Tak więc wykonywana przez nas praca ma być
czyniona czystymi rękami a czynności wykonywane przez nas - tak samo czyste, sprawiedliwe i szczere jak
nasze ręce.”
5. Tytułowe
„Siostry swobody” pojawiły się po
raz pierwszy na kartach utworów Muzy
masońskiej w tekście Ludwika Adama
Dmuszewskiego:
Witajcie siostry swobody,
Witajcie w
Świątyni chwały[…]
Oto wasz tytuł wsławiony,
Wdzięczne Córki, tkliwe Matki,
Dobre Panie, wierne Żony,
Kochające kraj Sarmatki!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz